Ένας ευρωπαϊκός δορυφόρος με το προσωνύμιο η «φεράρi του
διαστήματος» πρόκειται να μείνει από καύσιμα και να εισέλθει στην
ατμόσφαιρα όπου και θα διαλυθεί.
Ο δορυφόρος είχε εκτοξευθεί το 2009 με αποστολή να επιτηρεί και να καταγράφει την σχέση μεταξύτου γήινου βαρυτικού πεδίου και της ωκεάνιας κυκλοφορίας μέσω των διαφόρων ρευμάτων τώρα θεωρείται πιθανό ότι θα διαλυθεί στην ατμόσφαιρα στα μέσα Οκτωβρίου. Ο δορυφόρος ο οποίος ονομάζεται GOCE Εξερευνητής βαρύτητας ωκεάνιας κυκλοφορίας (Gravity Ocean Circulation Explorer) βρίσκεται σε τροχιά σε πολύ χαμηλό ύψος περί τα 260 χλμ. όπου υπάρχουν μόρια της ατμόσφαιρας.
Ο δορυφόρος και για να μειώσει την αντίσταση που προκαλείται από τα...
μόρια της ατμόσφαιρας έχει ένα ημι-αεροδυναμικό σχήμα οκταγώνου σε σχήμα βέλους – από εκεί και το προσωνύμιο φεράρι- χαρακτηριστικά που του προδίδουν επιπλέον αεροδυναμική ευστάθεια –έστω και σε ύψος 260 χλμ.- κάνοντας τον εντελώς διαφορετικό από τους υπόλοιπους δορυφόρους οι οποίοι δεν έχουν καμία ανάγκη αεροδυναμικής καθώς επιχειρούν στο κενό του διαστήματος.
Ο δορυφόρος παρέμενε σε τροχιά μέχρι και τώρα χάρη σε ένα κινητήρα ιόντων ο οποίος ξεκίνησε τη λειτουργία του με μια ποσότητα καυσίμου 41 κιλών και τώρα η ποσότητα αυτή έχει πέσει στα 2 κιλά περίπου.
«Αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση όπου το ηλεκτροκίνητο σύστημα προώθησης το οποίο κρατά τον δορυφόρο σε τροχιά, σε αυτό το εξαιρετικά χαμηλό ύψος θα σταματήσει να λειτουργεί κάπου μεταξύ τέλους Σεπτεμβρίου και στις αρχές Νοεμβρίου, με την καλύτερη εκτίμηση των μηχανικών μας να μιλά για το διάστημα μεταξύ 16 και 17 Οκτωβρίου», είπε ο Rune Floberghagen της ESA σε συμπόσιο στο Εδιμβούργο.
«Το μεγαλύτερο μέρος των 5,3 μέτρων μήκους δορυφόρου θα διαλυθεί και θα καεί στην ατμόσφαιρα μέχρι να έχει να φτάσει σε ύψος 80 με 75 χλμ.» πρόσθεσε ο Floberghagen.
Σύμφωνα όμως με την προκαταρκτική ανάλυση της επανεισόδου στην ατμόσφαιρα περίπου 250 κιλά του ενός τόνου βάρους του GOCE θα «επιζήσουν» της επανεισόδου και θα διασκορπιστούν μεταξύ 40 και 50 θραυσμάτων τα οποία θα πέσουν στην επιφάνεια της Γης σε μια ακτίνα 900 χλμ. περίπου.
Οι επιστήμονες όμως της ESA αδυνατούν τουλάχιστον αυτή τη στιγμή να δώσουν ένα σχετικό στίγμα για το ποιά περιοχή θα είναι αυτή στον πλανήτη μας που θα δεχθεί τα θραύσματα του GOCE. «Είναι πολύ νωρίς, για κάτι τέτοιο» εξηγούν.
Όπως ανέφεραν από την ESA ήταν το 2008 –πολύ αργότερα δηλαδή από τότε που ο GOCE είχε αρχίσει να σχεδιάζεται- όταν υπογράφηκε μια διεθνής συνθήκη ώστε οι δορυφόροι που θα κατασκευάζονταν από εκεί και πέρα να είχαν όλοι ένα σύστημα προώθησης το οποίο στη λήξη της ζωής τους θα τους κατεύθυνε για να συντριβούν πάνω από ωκεανούς έτσι ώστε να καταπέσουν σε κατοικήσιμες περιοχές.
Έτσι αν και ο GOCE διαθέτει κινητήρα αυτός δεν σχεδιάστηκε για την διαδικασία της επανεισόδου με αποτέλεσμα κανείς να μην ξέρει που ακριβώς θα πέσει.
Ο Floberghagen πάντως εμφανίζεται καθησυχαστικός:
«Ο δορυφόρος είναι πολύ μικρότερος από άλλες μη ελεγχόμενες επανεισόδους άλλων βολιστήρων. Είναι ουσιαστικά ένα πολύ μικρό αεροσκάφος. Αυτό είναι που πρέπει να το βάλουμε στην σωστή προοπτική του και να μην δραματοποιούμε τα πράγματα», δήλωσε ο επιστήμονας της ESA ο οποίος πάντως για καλό και για κακό συμπλήρωσε πως η ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία έχει ειδοποιήσει σχετικά τις «εθνικές αρχές» όπως είπε για το επερχόμενο αυτό συμβάν.
πηγή
Ο δορυφόρος είχε εκτοξευθεί το 2009 με αποστολή να επιτηρεί και να καταγράφει την σχέση μεταξύτου γήινου βαρυτικού πεδίου και της ωκεάνιας κυκλοφορίας μέσω των διαφόρων ρευμάτων τώρα θεωρείται πιθανό ότι θα διαλυθεί στην ατμόσφαιρα στα μέσα Οκτωβρίου. Ο δορυφόρος ο οποίος ονομάζεται GOCE Εξερευνητής βαρύτητας ωκεάνιας κυκλοφορίας (Gravity Ocean Circulation Explorer) βρίσκεται σε τροχιά σε πολύ χαμηλό ύψος περί τα 260 χλμ. όπου υπάρχουν μόρια της ατμόσφαιρας.
Ο δορυφόρος και για να μειώσει την αντίσταση που προκαλείται από τα...
μόρια της ατμόσφαιρας έχει ένα ημι-αεροδυναμικό σχήμα οκταγώνου σε σχήμα βέλους – από εκεί και το προσωνύμιο φεράρι- χαρακτηριστικά που του προδίδουν επιπλέον αεροδυναμική ευστάθεια –έστω και σε ύψος 260 χλμ.- κάνοντας τον εντελώς διαφορετικό από τους υπόλοιπους δορυφόρους οι οποίοι δεν έχουν καμία ανάγκη αεροδυναμικής καθώς επιχειρούν στο κενό του διαστήματος.
Ο δορυφόρος παρέμενε σε τροχιά μέχρι και τώρα χάρη σε ένα κινητήρα ιόντων ο οποίος ξεκίνησε τη λειτουργία του με μια ποσότητα καυσίμου 41 κιλών και τώρα η ποσότητα αυτή έχει πέσει στα 2 κιλά περίπου.
«Αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση όπου το ηλεκτροκίνητο σύστημα προώθησης το οποίο κρατά τον δορυφόρο σε τροχιά, σε αυτό το εξαιρετικά χαμηλό ύψος θα σταματήσει να λειτουργεί κάπου μεταξύ τέλους Σεπτεμβρίου και στις αρχές Νοεμβρίου, με την καλύτερη εκτίμηση των μηχανικών μας να μιλά για το διάστημα μεταξύ 16 και 17 Οκτωβρίου», είπε ο Rune Floberghagen της ESA σε συμπόσιο στο Εδιμβούργο.
«Το μεγαλύτερο μέρος των 5,3 μέτρων μήκους δορυφόρου θα διαλυθεί και θα καεί στην ατμόσφαιρα μέχρι να έχει να φτάσει σε ύψος 80 με 75 χλμ.» πρόσθεσε ο Floberghagen.
Σύμφωνα όμως με την προκαταρκτική ανάλυση της επανεισόδου στην ατμόσφαιρα περίπου 250 κιλά του ενός τόνου βάρους του GOCE θα «επιζήσουν» της επανεισόδου και θα διασκορπιστούν μεταξύ 40 και 50 θραυσμάτων τα οποία θα πέσουν στην επιφάνεια της Γης σε μια ακτίνα 900 χλμ. περίπου.
Οι επιστήμονες όμως της ESA αδυνατούν τουλάχιστον αυτή τη στιγμή να δώσουν ένα σχετικό στίγμα για το ποιά περιοχή θα είναι αυτή στον πλανήτη μας που θα δεχθεί τα θραύσματα του GOCE. «Είναι πολύ νωρίς, για κάτι τέτοιο» εξηγούν.
Όπως ανέφεραν από την ESA ήταν το 2008 –πολύ αργότερα δηλαδή από τότε που ο GOCE είχε αρχίσει να σχεδιάζεται- όταν υπογράφηκε μια διεθνής συνθήκη ώστε οι δορυφόροι που θα κατασκευάζονταν από εκεί και πέρα να είχαν όλοι ένα σύστημα προώθησης το οποίο στη λήξη της ζωής τους θα τους κατεύθυνε για να συντριβούν πάνω από ωκεανούς έτσι ώστε να καταπέσουν σε κατοικήσιμες περιοχές.
Έτσι αν και ο GOCE διαθέτει κινητήρα αυτός δεν σχεδιάστηκε για την διαδικασία της επανεισόδου με αποτέλεσμα κανείς να μην ξέρει που ακριβώς θα πέσει.
Ο Floberghagen πάντως εμφανίζεται καθησυχαστικός:
«Ο δορυφόρος είναι πολύ μικρότερος από άλλες μη ελεγχόμενες επανεισόδους άλλων βολιστήρων. Είναι ουσιαστικά ένα πολύ μικρό αεροσκάφος. Αυτό είναι που πρέπει να το βάλουμε στην σωστή προοπτική του και να μην δραματοποιούμε τα πράγματα», δήλωσε ο επιστήμονας της ESA ο οποίος πάντως για καλό και για κακό συμπλήρωσε πως η ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία έχει ειδοποιήσει σχετικά τις «εθνικές αρχές» όπως είπε για το επερχόμενο αυτό συμβάν.
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου